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E-Prom

Influential factors of the doctoral and postdoctoral phase on career development of early career researchers in Medicine and Biology [Einfluss der Promotionsphase auf die Karriere von Nachwuchswissenschaftlerinnen und Nachwuchswissenschaftlern in Medizin und Biologie]

Duration   09/2013 – 08/2019
Funded by   Associated collaboration partner in the project funded by Bundesministerium für Bildung und Forschung [Federal Ministry of Education and Research]
Researchers   Dr. Julia Eberle
External website   www.e-prom-projekt.de
External partners   Prof. Martin Fischer (Institut für Didaktik und Ausbildungsforschung in der Medizin am Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität München)
  • Prof. Birgit Neuhaus (Lehrstuhl für Didaktik der Biologie der Ludwig-Maximilians-Universität München)
  • Prof. Manfred Prenzel (Lehrstuhl für Empirische Bildungsforschung der Technischen Universität München)
  • Prof. Stefan Herzig (Prorektorat für Lehre und Studium der Universität zu Köln)
  • Prof. Pascal Berberat (Lehrstuhl für Medizindidaktik, medizinische Lehrentwicklung und Bildungsforschung der Technischen Universität München)

Project description

As the doctoral training system in Germany is changing from a mostly individual apprenticeship model towards more structured forms of training, this project investigates which aspects of the doctoral phase are related to career development of early career post-doctoral academics in Medicine and Biology. In the second funding period, the focus is extended to developments and occupation/training related aspects in later phases of academic careers.
The project includes three main studies: (1) a multi-cohort panel study that captures a broad range of experiences and career development of a large group of post-doctoral academics, (2) a qualitative study in which a sample of the panel is interviewed to gain deeper insights into their individual experiences, (3) a document analysis on regulations for training and occupation of doctoral students and post-doctoral researchers

Selected publications

Lachmann, D., Epstein, N., & Eberle, J. (accepted). FoSWE – Eine Kurzskala zur Erfassung forschungsbezogener Selbstwirksamkeitserwartung. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie.

Flores, P., von Kotzebue, L., Eberle, J. & Neuhaus, B. (2017, September). Public Outreach – was ist es und wie kann es in den Lebenswissenschaften gefördert werden? Poster presented at the 21. Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO. Halle, Germany.

Eberle, J., Martius, T., von Kotzebue, L. & Neuhaus, B. J. (2017, March). Geschlechterspezifische Unterschiede auf dem Weg in die Wissenschaft: Die Rolle von sozialer Eingebundenheit, Autonomie- und Kompetenzerleben während der Promotion. Paper presented at the Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) 2017. Heidelberg, Germany.

Martius, T., Eberle, J. & von Kotzebue, L. (2017, March). Strukturiert oder individuell promovieren – welche Unterschiede bestehen in der Praxis bei den unterschiedlichen Modellen der Doktorandenausbildung? Paper presented at the Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) 2017. Heidelberg, Germany.

Epstein, N., Pfeiffer, M., Eberle, J., von Kotzebue, L., Martius, T., Lachmann, D., Mozhova, A., Bauer, J., Berberat, P. O., Landmann, M., Herzig, S., Neuhaus, B. J., Offe, K., Prenzel, M., & Fischer, M. R. (2016). Nachwuchsmangel in der medizinischen Forschung. Wie kann der ärztliche Forschernachwuchs besser gefördert werden? Beiträge zur Hochschulforschung, 38(1-2), 164-191.

Eberle, J., Martius, T., & Neuhaus, B. J. (2015, August). Structure and Self-Determination: Differences between Two Approaches in Doctoral Education. Paper presented at EARLI 2015, Limassol, Cyprus.

Mozhova, A., Pfeiffer, M., Eberle, J., Epstein, T., Lachmann, D., Martius, T., Bauer, J., Landmann, M., Offe, K., Fischer, M. R., Berberat, P. O., Herzig, S., Neuhaus, B. J.,& Prenzel, M. (2015, April). Methodentriangulation in der Hochschulforschung: Ein interdisziplinäres Projekt zur Situation des wissenschaftlichen Nachwuchses in den Lebenswissenschaften. Paper presented at 10. Tagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, Kassel, Germany.

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