NACH OBEN

Dr. Sebastian Strauß

CAIS Associated Researcher
CAIS Research Program EdTech & AI

Pädagogische Psychologie und Bildungstechnologie
Institut für Erziehungswissenschaft
Ruhr-Uni­ver­si­tät Bo­chum
Uni­ver­si­täts­stra­ße 150
D - 44801 Bo­chum
GA 1/143
Tel.: 0234 32 - 24890
E-Mail: sebastian.strauss@rub.de

Foto

Sprechstunden:
Hinweise: nach Vereinbarung per E-Mail


Curriculum Vitae
  • Academic Degrees:
    • Doctoral Degree (Dr. Phil.) in Educational Research, Ruhr-Universität Bochum, 2021
    • Master of Arts, Educational Science, Ruhr-Universität Bochum, 2016
    • Bachelor of Arts, Educational Science and Culture, Individual and Society (Social Sciences), Ruhr-Universität Bochum, 2014
  • Position: Postdoctoral Researcher

Curriculum Vitae (PDF) (09/2023)


Focus of Research
  • Computer-supported collaborative learning (CSCL)
  • Group awareness & group awareness tools
  • Learning analytics
  • Learning progression analytics
  • Technology enhanced learning
  • Higher education


Projects


Selected Publications and Conference Contributions

Eberle, J., Strauß, S., Nachtigall, V., & Rummel, N. (2024). Analyse prozessbezogener Verhaltensdaten mittels Learning Analytics: Aktuelle und zukünftige Bedeutung für die Unterrichtswissenschaft. Unterrichtswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s42010-024-00205-5

Tunnigkeit, I., Strauß, S., Eberle, J., Avdullahu, A., & Rummel, N. (2023). Fostering computer-supported collaboration knowledge and interaction through script-ing and awareness. The 20th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Thessaloniki, Greece.

Kubsch, M., Strauß, S., & Bernholt, S. (2023). Integrating Perspectives to Promote Knowledge Integration: How Knowledge Integration, Learning Progressions and Instructional Science Can Complement Each Other. Proceedings of the 17th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2023, 1897–1898. https://repository.isls.org//handle/1/10076

Strauß, S., & Rummel, N. (2023, August). Boundary conditions for leveraging group-level feedback for regulation of collaborative learning. Paper presented at the 20th Biennial Conference (EARLI 2023), Thessaloniki, Greece.

Strauß, S. (2023, März). Kooperatives Lernen und Arbeiten. Begriffliche Fassung und empirische Befunde für Lern- und Arbeitssettings in Betrieben. Präsentation und Diskussion im Rahmen des 6. Treffen des DIALOG-Praxisnetzwerk für Wissenstransfer und Innovation des Deutschen Instituts für Erwachsenenbildung (DIE).

Full List of Publication:

Full List of Publications (PDF) (09/2023)

ORCID

Google Scholar