Research Scientist
Theories of Education and Educational Science Institute of Educational Science Ruhr-Universität Bochum Universitätsstraße 150 D - 44801 Bochum
GB North 8/143
Phone: +49 234 32 -
20654
Email: kristin.flugel@rub.de
Research assistant in the project “Virtual Education: Formations and Transformations of Educational Knowledge (Bildungswissen)” (B03.1) of the CRC 1567 ”Virtual Lifeworlds"
The working title of the qualitative-reconstructive doctoral project:
Reflexivity and Resentment. On the perception, processing, and production of difference
Main research areas:
Publications:
Journal articles
Flugel, Kristin (2024): Zugehörigkeiten verhandeln. Zum Zusammenhang diskriminierender und diskriminierungskritischer Sprechweisen in Praktiken des Differenzierens. In: ZSE Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 2, S. 167–182. [DOI: 10.3262/ZSE2402167]
Flugel, Kristin (2020): Zur anhaltenden Suche nach den Aufgaben der Erwachsenenbildungswissenschaft angesichts rechtsgerichteter Metapolitik. In: Debatte. Beiträge zur Erwachsenenbildung 3, 2, S. 150–162. [https://doi.org/10.3224/debatte.v3i2.06 ]
Editorships
Fehrenbacher, Jens/Flugel, Kristin/Jürgens, Jane/Laser, Stefan/Lorenz, Marco/Pittroff, Fabian/Early Career Forum des SFB 1567 (2024) (Hrsg.): Vokabular des Virtuellen. Ein situiertes Lexikon. Bielefeld: transcript. [https://doi.org/10.14361/9783839472071, Download Open Access hier]
Contributions to anthologies
Flugel, Kristin (2024): Folienstift. In: Early Career Forum des SFB 1567 (Hrsg.): Vokabular des Virtuellen. Ein situiertes Lexikon. Bielefeld: transcript, S. 82–90. [https://doi.org/10.14361/9783839472071, Download Open Access hier]
Flugel, Kristin/Jürgens, Jane Lia/Künzel, Philipp (2024): Kommunikationskanäle. In: Early Career Forum des SFB 1567 (Hrsg.): Vokabular des Virtuellen. Ein situiertes Lexikon. Bielefeld: transcript, S. 118–125. [https://doi.org/10.14361/9783839472071, Download Open Access hier]
Flugel, Kristin/Jürgens, Jane Lia/Lewandowski, Kira (2024): Situationsanalyse, situierte. In: Early Career Forum des SFB 1567 (Hrsg.): Vokabular des Virtuellen. Ein situiertes Lexikon. Bielefeld: transcript, S. 158–166. [https://doi.org/10.14361/9783839472071, Download Open Access hier]
Fehrenbacher, Jens/Flugel, Kristin/Jürgens, Jane/Laser, Stefan/Lorenz, Marco/Pittroff, Fabian (2024): Editorial. In: Early Career Forum des SFB 1567 (Hrsg.): Vokabular des Virtuellen. Ein situiertes Lexikon. Bielefeld: transcript, S. 65–69. [https://doi.org/10.14361/9783839472071, Download Open Access hier]
Flugel, Kristin (2023): Diskursive Differenzierungspraktiken. Zur Verhandlung der Vulnerabilität ‚sozialer Gruppen‘ entlang von Humankategorien. In: Kuhlmann, Nele et al. (Hrsg.): Sozialtheoretische Erziehungswissenschaft. Konturen eines Theorie- und Forschungsprogramms. Wiesbaden: Springer VS, DOI: 10.1007/978-3-658-41191-6]
Flugel, Kristin (2021): „Da krieg-ich-richtig ne Gänsehaut“. Zum Einsatz von (rekonstruktiv-responsiven) Foto-Gruppendiskussionen zur Untersuchung abwertender Modi der Differenzbearbeitung. In: Engel, Juliane et al. (Hrsg.): Bildung im gesellschaftlichen Wandel. Qualitative Forschungszugänge und Methodenkritik. Opladen/Berlin/Toronto: Budrich, S. 83–98. [DOI: 10.3224/84742552 ]
Flugel, Kristin/Schmid, Elias/Vetter, Nicole/Wanka, Anna (2021): Mehr als soziale Herkunft, Geschlecht und Alter? Methodisch-methodologische Überlegungen zur Reifikation in der qualitativen sozialwissenschaftlichen Forschungspraxis. In: Gabriel, Sabine et al. (Hrsg.): Soziale Differenz und Reifizierung. Theoretische Zugänge und forschungspraktische Bearbeitungen. Wiesbaden: Springer VS, S. 303–321. [DOI 10.1007/978-3-658-31066-0 ]
Lectures:
Between Distinction and Hostility. Concept and initial results of a study on the perception and processing of difference. At the annual conference of the Commission for Qualitative Educational and Biographical Research of the DGfE 'Haltungen', 18.09.2019, Nürnberg.
On the perception of difference: prejudices and resentments - also in educational milieus. At the 10th conference of the Emp. Bildungsforschung of the DGfE 'Societal developments as challenges for empirical educational research', 16.09.2019, Münster.
Photos as stimuli in group discussions. Reflections on research into pejorative attitudes and prejudices. At the ces annual conference 2019 'Perspektiven der Dokumentarischen Methode', 14.09.2019, Berlin.
On the connection between social regression, omnipresent resentment and education. In the research colloquium of Käte Meyer-Drawe and Klaus Harney, 25.05.2019, Ruhr-University Bochum.
Perception of difference - cause for regression or impulse for educational processes? At the Forum Erziehungsphilosophie, 20.07.2019, Höchst im Odenwald.
Office
Andrea Herzig-Jones
Phone: 0234 / 32- 28741
Mail: tew@rub.de
Office hours:
Mon: 10:00-12:00
Tues: 10:00-12:00
Weds: 10:00-12:00
Thurs: 10:00-12:00