Research Scientist
Theories of Education and Educational Science Institute of Educational Science Ruhr-Universität Bochum Universitätsstraße 150 D - 44801 Bochum
GA Süd 1/58
Phone: +49 234 32 -
26747
ORC-ID: 0009-0007-2065-9231
Email: cosima.quirl@ruhr-uni-bochum.de
Office Hours During the Summersemester 2025
Mondays 10–11 AM
I would appreciate a short registration via email.
The Working Title of the Doctoral Project
Intergenerational justice and the 'good life'
Main Areas of Work
Philosophy of education
Pedagogical ethics
Philosophy of the good life
Publications
Journal articles
Quirl, Cosima (2024): Die Klimakrise als Herausforderung an das pädagogische Generationenverhältnis. Überlegungen zu einer planetaren Generationengerechtigkeit. In: Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik 23, 1, S. 54–70.
https://doi.org/10.23770/tw0327
Contributions to anthologies
Quirl, Cosima; Scherrer, Madeleine; Obex, Tanja; Su, Hanno (2025): Ökologisierende Interventionen angesichts der planetaren Katastrophe: Ein Beitrag zu Denkvoraussetzungen der Erziehungs- und Bildungstheorie. In: Sturm, Tanja / Tervooren, Anja / Schmidt, Melanie / Brämig, Sven / Grunau, Thomas / Thaler, Isabel / Grunau, Sabrina / Ritter, Michael / Wrana, Daniel (Hrsg.) Krisen und Transformationen: Anschlüsse an den 29. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Barbara Budrich. S. 207
https://doi.org/10.2307/jj.26657240.16
Quirl, Cosima (2023): Klimakrise und gutes Leben. Eine sozialtheoretische Auseinandersetzung. In: Kuhlmann, Nele / Rose, Nadine / Hillbrich, Ole / Bellmann, Johannes / Reh, Sabine (Hrsg.): Sozialtheoretische Erziehungswissenschaft. Konturen eines Theorie- und Forschungsprogramms. Wiesbaden: Springer VS. S. 355–370.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-41191-6_18
Review
Quirl, Cosima (2022): Philipp Thomas (2021): Bildungsphilosophie für den Unterricht. Kompetente Antworten auf große Schülerfragen. In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 98 (4), 539–543.
Lectures
"Collektive diffractive work" as part of the Collektive || Diffractive. At the STS-Hubs "Diffracting the Critical" on 14.03.2025, Humboldt-University Berlin.
'We are young and need the world' - social-theoretical approaches to the climate crisis. As part of the lecture series “Is this theory or can it go away?” of the Master's program in Adult/Further Education on 02.05.2024, University of Duisburg-Essen.
The good life and the planetary crisis: (pedagogical) perspectives on intergenerational justice. As part of the symposium “Klimakrise als Transformationskatalysator: Kipppunkte und Interventionen der Erziehungswissenschaft” at the 29th DGfE Congress on “Krise und Transformation” on 13.03.2024, Martin Luther University Halle-Wittenberg.
Intergenerational justice and the good life. In the research colloquium of Käte Meyer-Drawe on 17.12.2022, Ruhr University Bochum.
Ethical perspectives on the problem of normativity in educational science - Can the discourse on the 'good life' make a (reflective) contribution? At the Forum Erziehungsphilosophie on 24.07.2021, online.
The pedagogical normative of autonomy in crisis: How to live well in times of pandemic? As part of the Braunschweig Junior Lecture Series on the topic “Norm(et)al” on 06.05.2021, online.
Office
Andrea Herzig-Jones
Phone: 0234 / 32- 28741
Mail: tew@rub.de
Office hours:
Mon: 10:00-12:00
Tues: 10:00-12:00
Weds: 10:00-12:00
Thurs: 10:00-12:00