TO TOP

Dr. Andrea Koch-Thiele

Research Scientist
Research Group on Learning and Instruction
Institute of Educational Science
Ruhr Uni­ver­si­ty Bo­chum
Uni­ver­si­täts­stra­ße 150
44801 Bo­chum
GA 1/142
Phone: +49 234 32 - 28067
Email: andrea.koch-thiele@rub.de

Foto

Consultation Hours

by appointment by e-mail


Academic Degrees

  • 1991: Doctorate (Dr. phil.) at the Department of Social Sciences, Philosophy and Theology at the Technische Universität Dortmund
  • 1987: Diploma in Educational Science at the Technische Universität Dortmund

 

CV

  • Since 2011: Research Scientist at the Research Group on Learning and Instruction at the Ruhr University Bochum (Prof. Dr. Joachim Wirth): Project management, management and coordination of a field of action in the project inSTUDIES, for the further development of teaching and counselling formats at the Ruhr University Bochum, program manager of the student initiative projects at the RUB, subject advisor for the Master of Arts in Educational Science and internship officer of the Institute

Before:

  • Technische Universität Dortmund, Research Scientist In the Center for Teacher Education, the Social Research Center, and Higher Education Reform
  • Fachhochschule Dortmund, Research Scientist in the Study Reform
  • Fachhochschule Münster, Research Scientist in the Model course of study for nursing management and nursing pedagogy
  • Institute of Gerontology, Research Scientist in der Department of Education, Training and Continuing Education in (Social) Nursing Professions

 

Research Interests

  • Higher education and study reform
  • Student Teaching & Research
  • Modularisierung und Curriculumentwicklung
  • Gender mainstreaming at universities
  • Development and implementation of new didactic teaching and learning formats
  • Qualification and education research in (social) nursing professions

 

Selected Publications

Koch-Thiele, A. (2020). Forschendes Lernen aus studentischer Initiative und Perspektive. Einleitende Bemerkungen. In J. Straub et. al. (Hrsg.), Forschendes Lernen an Universitäten. Prinzipien, Methoden, Best-Practices an der Ruhr-Universität Bochum (S. 535–542). Springer VS.

Füchtenhans, S., & Koch-Thiele, A. (2018). Förderprogramm in der Lehre und die Frage der personellen Nachhaltigkeit: Praxisbeispiel zum Transfer guter Lehre an der Ruhr-Universität Bochum (Kap. 8.4) In G. Jongmanns (Hrsg.), Studie des HIS-HE im Auftrag des MWK Niedersachsen: Personelle Nachhaltigkeit in der Lehre: Implikationen für Förderprogramme in niedersächsischen Hochschulen. Link

Koch-Thiele, A., Kwelik, N., & Mlynczak, T. (2018). Innovativ, vielseitig und engagiert – Studierende gestalten Studium und Lehre. die hochschullehre, 4, 407–418.

Frey, B., & Koch-Thiele, A. (2015). Möglichkeiten der individuellen Studienorientierung und Profilbildung im Bachelorstudium. Das Projekt inSTUDIES an der Ruhr-Universität Bochum. Neues Handbuch Hochschullehre, J 2.20, 72. Ergänzungslieferung, 113–137. DUZ Verlag. Link

Berbuir, U., Hansen, H., Koch-Thiele, A., & Ricken, J. (2013). Wettbewerbe als Anreiz für studentische Mitgestaltung in der Studienreform. In P. Pohlenz & A. Oppermann (Hrsg.), Exzellenz – Pakt – Lehre. 13. Jahrestagung des Arbeitskreises Evaluation und Qualitätssicherung (S. 147–154). Universitätsverlag Webler.

 

Selected Presentation

Altenschmidt, K., Frey, B., Koch-Thiele, A., & Miller, J. (2019, März) Creative Lab: Gesellschaftlich wirken und regional vernetzen. Diskurswerkstatt 48. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd), Leipzig.

Haas, A., & Koch-Thiele, A. (2018, Februar). Was tun die da eigentlich?! Zur Wirkung studentischer Initiativen und Projekte. Workshop im Rahmen der 47. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd), Karlsruhe.

Koch-Thiele, A. (2016, November). Förderung studentischer Initiativprojekte an der Ruhr-Universität Bochum. Vortrag im Rahmen der Tagung „Engagierte Hochschule – Tagung zur Rolle und Verantwortung von Hochschulen in der Zivilgesellschaft“, Illertissen. www.engagierte-hochschule.de

Koch-Thiele, A. (2016, März). Möglichkeiten zur individuellen Profilbildung im Bachelorstudium an der Ruhr-Universität Bochum. Vortrag im Rahmen der HIS-Fachtagung: Förderprogramme und Nachhaltigkeit in Studium und Lehre, Hannover.

Frey, B., & Koch-Thiele, A. (2013, März). Initiierung und Begleitung von studentischen Initiativprojekten im Kontext von inSTUDIES an der Ruhr-Universität Bochum, Rostock.

Office
Lisa Dautz


Phone: (+49) 0234 / 32- 22728
Fax: (+49) 0234 / 32- 14491

Mail: lisa.dautz@rub.de
Web: www.lllf.de

Room: GA 2 / 132

Opening hours:

by arrangement