TO TOP

Xenia-Lea Weber

Research Scientist
Research Group on Learning and Instruction
Institute of Educational Science
Ruhr Uni­ver­si­ty Bo­chum
Uni­ver­si­täts­stra­ße 150
44801 Bo­chum
GA 2/135
Phone: +49 234 32 - 22166
Email: xenia-lea.weber@rub.de

Foto

Consultation Hours

by appointment by e-mail

External Links:


Current Projects

  • CoKoS - Computer-based Competence Diagnostics in Self-regulated Learning
  • DigiSchuKuMPK - Digitisation-related and digitally supported school (culture) development through multiprofessional cooperation at all-day primary schools
  • SeReLiDiS - Self-regulated Learning in Digitalised Schools

 

Academic Degrees

  • 2019: Second state examination for the teaching profession at grammar schools and comprehensive schools
  • 2018: M. Ed. in Biology and Educational Science at the Ruhr University Bochum
  • 2015: B. A. in Biology and Educational Science at the Ruhr University Bochum
  • 2014: B. Sc. in Biology at the Heinrich Heine University Düsseldorf

 

CV

  • Since 2019: Research Scientist at the Research Group on Learning and Instruction at the Ruhr University Bochum (Prof. Dr. Joachim Wirth)
  • 2018-2019: Teacher traineeship in Düsseldorf (Second state examination for the teaching profession at grammar schools and comprehensive schools)
  • 2017-2018: Ideas competition 2017/2018 by inSTUDIES Student initiative project: Initiation and planning of the biology seminar "Student experiments in marine ecosystems - planning, conducting and evaluating" at the Ruhr University Bochum (Prof. Dr. Joachim Wirth)
  • 2014-2018: Research Scientist in the project „Ganz In – Mit Ganztag mehr Zukunft“ at the Research Group on Learning and Instruction at the Ruhr University Bochum (Prof. Dr. Joachim Wirth)

 

Research Interests

  • Self regulated learning
  • Metacognition
  • Diagnostics and promotion of learning strategies

 

Selected Publications

Bäuerlein, K., Brunner, S., Etter, B., Stebner, F., Weber, X-L., Wirth, J., & Karlen, Y. (2023). Förderung der diagnostischen Kompetenz von Lehrpersonen im selbstregulierten Lernen. In R. Porsch & P. Gollub (Hrsg.), Professionalisierung von Lehrkräften im Beruf: Stand und Perspektiven der Lehrkräftebildung und Professionsforschung (S. 159–177). Waxmann. 

Stebner, F., Schuster, C., Weber, X.-L., Greiff, S., Leutner, D., & Wirth, J. (2022). Transfer of metacognitive skills in self-regulated learning: effects on strategy application and content knowledge acquisition, Metacognition & Learning. DOI

Weber, X.-L., Schuster, C., Göritz., S., & Stebner, F. (2022). Prüfungssituationen neu denken. Das Zusammenspiel von Lernprozess, Lernprodukt und Prüfungssituation. Friedrich Jahresheft, 40, 80–81.

Schuster, C., Weber, X.-L., & Stebner, F. (2021). Pädagogische Diagnostik und selbstreguliertes Lernen - Empfehlungen für den Präsenz- und Distanzunterricht. Expertise im Auftrag der Deutschen Schulakademie, Berlin.

 

Selected Presentations

Weber, X.-L., Fleischer, J., Stebner, F., Schuster, C., Leutner, D. & Wirth, J. (2023, 2. März). Förderung metakognitiver Lernstrategien in der fünften und sechsten Jahrgangsstufe. Vortrag im Rahmen der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen.

Weber, X.-L., Fleischer, J., Stebner, F., Schuster, C., Leutner, D,. & Wirth, J. (2022, 14. September). Modifikation des Multistrategietests (MST) zur Erfassung des Selbstregulierten Lernens - Prüfung interner Zusammenhänge. Vortrag im Rahmen der 52. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim.

Weber, X.-L., Stebner, F., Schuster, C., Fleischer, J., Leutner, D. & Wirth, J. (2022, 9. März). Situationsspezifische Erfassung metakognitiver Lernstrategien durch Vignetten. Vortrag im Rahmen der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg.

Office
Lisa Dautz


Phone: (+49) 0234 / 32- 22728
Fax: (+49) 0234 / 32- 14491

Mail: lisa.dautz@rub.de
Web: www.lllf.de

Room: GA 2 / 132

Opening hours:

by arrangement