Research Scientist
Research Group on Learning and InstructionInstitute of Educational ScienceRuhr University Bochum Universitätsstraße 150 44801 Bochum
GA 2/133
Phone: +49 234 32 -
24073
Email: anne.scheunemann@rub.de
Current Project
Academic Degrees
CV
Research Interests
Selected Publications
Scheunemann, A., Schnettler, T., Bobe, J., Fries, S., & Grunschel, C. (2021). A longitudinal analysis of the reciprocal relationship between academic procrastination, study satisfaction, and dropout intentions in higher education. European Journal of Psychology of Education. DOI
Grunschel, C., Dresel, M., Fries, S., Leutner, D., Wirth, J., Bäulke, L., Scheunemann, A., Schnettler, T., Thies, D. O. (2021). Prokrastination als Risikofaktor für den Abbruch des Studiums: eine motivations- und handlungsregulatorische Perspektive. In M. Neugebauer, H.-D. Daniel, & A. Wolter (Hrsg.), Studienerfolg und Studienabbruch, (41–72). Springer. DOI
Gadosey, C. K., Schnettler, T., Scheunemann, A., Fries, S., & Grunschel, C. (2021). The intraindividual co-occurrence of anxiety and hope in procrastination episodes during exam preparations: An experience sampling study. Learning and Individual Differences, 88(7). DOI
Turhan, D., Scheunemann, A., Schnettler, T., Bäulke, L., Thies, D., Dresel, M., Fries, S., Leutner, D., Wirth, J., & Grunschel, C. (2021). Psychometric Properties of the German short version of the Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS-KV). European Journal of Health Psychology, 28(2), 45–58. DOI
Kegel, L. S., Schnettler, T., Scheunemann, A., Bäulke, L., Thies, D. O., Dresel, M., Fries, S., Leutner, D., Wirth, J., & Grunschel, C. (2021). Unterschiedlich motiviert für das Studium: Motivationale Profile von Studierenden und ihre Zusammenhänge mit demografischen Merkmalen, Lernverhalten und Befinden. Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 4(1), 81–105. DOI
Schnettler, T., Bobe, J., Scheunemann, A., Fries, S., & Grunschel, C. (2020). Is it still worth it? Applying expectancy-value theory to investigate the intraindividual motivational process of forming intentions to drop out from university. Motivation and Emotion, 44, 491–507. DOI
Selected Presentations
Scheunemann, A., Schnettler, T., Bäulke, L., Thies, D., Dresel, M., Fries, S., Leutner, D., Wirth, J., & Grunschel, C. (2021, September). Prokrastination, Studienzufriedenheit & Studienabbruchintention: Zusammenhänge im Semesterverlauf. Vortrag im Rahmen der 18. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, online.
Scheunemann, A., Schnettler, T.,Bäulke, L., Thies, D., Dresel, M., Fries, S., Leutner, D., Wirth, J., & Grunschel, C. (2021, May). Academic procrastination, study satisfaction, and dropout intentions: A longitudinal study of between- and within-effects. Paper presentation at the 19th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) SIG 16, online.
Scheunemann, A., Schnettler, T., Bobe, J., Fries, S., & Grunschel, C. (2019, September). Aufgeschoben, unzufrieden, abgebrochen: Eine längsschnittliche Analyse zum Zusammenhang von Prokrastination, Studienzufriedenheit und Studienabbruchsintention. Vortrag im Rahmen der 17. gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PaEpsy), Leipzig.
Scheunemann, A., Schnettler, T., Bobe, J., Fries, S., & Grunschel, C. (2019, July). The dysfunctional two: The role of low conscientiousness and high procrastination in students' intention to drop out from university. Paper presentation at the 11th Biennial Conference on Procrastination, Sheffield, UK.
Office
Lisa Dautz
Phone: (+49) 0234 / 32- 22728
Fax: (+49) 0234 / 32- 14491
Mail: lisa.dautz@rub.de
Web: www.lllf.de
Room: GA 2 / 132
Opening hours:
by arrangement