Funktion: Wiss. Mitarb.
Lehrstuhl für Lehr-Lernforschung Institut für Erziehungswissenschaft Ruhr-Universität Bochum Universitätsstraße 150 44801 Bochum
GA 2/133
Tel.: 0234 32 -
22167
E-Mail: jens.fleischer@rub.de
Aktuelle Projekte
Wissenschaftlicher Werdegang
Beruflicher Werdegang
Forschungsinteressen
Ausgewählte Publikationen
Nolte, N., Fleischer, J., Spoden, C., & Leutner, D. (2024). Cross-disciplinary impact of spatial visualization ability on study success in higher education. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. DOI
Müser, S., Fleischer, J., Kunina-Habenicht, O., & Leutner, D. (2023). The ESBW short scale: A test for assessing teachers' standards-based educational knowledge. European Journal of Psychological Assessment. DOI
Kryshko, O., Fleischer, J., Grunschel, C., & Leutner, D. (2022). University students' self-efficacy for motivational regulation, use of motivational regulation strategies, and satisfaction with academic studies: Exploring between-person and within-person associations. Journal of Educational Psychology. DOI
Kryshko, O., Fleischer, J., Grunschel, C., & Leutner, D. (2022). Self-efficacy for motivational regulation and satisfaction with academic studies in STEM undergraduates: The mediating role of study motivation. Learning and Individual Differences, 93(4), 102096. DOI
Spoden, C., Fleischer, J., & Frey, A. (2020). Person misfit, test anxiety, and test-taking motivation in a large-scale mathematics proficiency test for self-evaluation. Studies in Educational Evaluation, 67. DOI
Waldeyer, J., Fleischer, J., Wirth, J., & Leutner, D. (2020). Validating the resource-management inventory (ReMI): Testing measurement invariance and predicting academic achievement in a sample of first-year university students. European Journal of Psychological Assessment, 36(5), 777–786. DOI
Fleischer, J., Leutner, D., Brand, M., Fischer, H., Lang, M., Schmiemann, P., & Sumfleth, E. (2019). Vorhersage des Studienabbruchs in naturwissenschaftlich-technischen Studiengängen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22, 1077–1097. DOI
Ausgewählte Kongressbeiträge
Weber, X-L., Fleischer, J., Stebner, F., Schuster, C., Leutner, D., & Wirth, J. (2023, 2. März). Förderung metakognitiver Lernstrategien in der fünften und sechsten Jahrgangsstufe. Vortrag im Rahmen der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen.
Weber, X. L., Fleischer, J., Stebner, F., Schuster, C., Leutner, D., & Wirth, J. (2022, September). Modifikation des Multistrategietests (MST) zur Erfassung des Selbstregulierten Lernens - Prüfung interner Zusammenhänge. Vortrag im Rahmen der 52. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim.
Kryshko, O., Fleischer, J., Büchter, A., & Leutner, D. (2022, März). Motivation und Lernerfolg in Mathematikvorkursen für angehende MINT-Studierende. Vortrag im Rahmen der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg (online).
Kryshko, O., Fleischer, J., Grunschel, C., & Leutner, D. (2021, September). Motivationale Selbstregulation und Studienzufriedenheit: Inter- und intraindividuelle Zusammenhänge. In J. Wirth & J. Fleischer (Chairs), Wohlbefinden von Studierenden im Verlauf des Studiums – Einflussfaktoren und Korrelate [Symposium]. 18. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, online.
Trentepohl, S., Waldeyer, J., Roelle, J., Fleischer, J., Leutner, D., & Wirth, J. (2021, May). How did it get so late so soon? A combined time-management training to foster university-students’ self-regulated learning. Paper presentation at the 19th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) SIG 16, online.
Nolte, N., Fleischer, J., Spoden, C., & Leutner, D. (2021, May). Relevance of spatial visualization ability for study achievement in different STEM study programs. Paper presentation at the 19th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Göteborg, Sweden (online).
Kryshko, O., Fleischer, J., Waldeyer, J., & Wirth, J. (2019, April). Does the use of motivational self-regulation strategies affect university students' performance and dropout intentions? Paper presentation at the American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting, Toronto, Canada.
Ansprechpartner / Sekretariat
Lisa Dautz
Tel: 0234 / 32- 22728
Fax: 0234 / 32- 14491
Mail: lisa.dautz@rub.de
Web: www.lllf.de
Raum: GA 2 / 132
Öffnungszeiten:
nach Vereinbarung