NACH OBEN

Publikationen Archiv

Far transfer of metacognitive regulation: From cognitive learning strategy use to mental effort regulation

Wirth*, J., Weber-Reuter*, X.-L., Schuster, C., Fleischer, J., Leutner, D., & Stebner, F. (2025)
* Autoren haben gleichwertig zur Publikation beigetragen 

Using evidence-centered design to develop an automated system for tracking students' physics learning in a digital learning environment

Kubsch, M., Grimm, A., Neumann, K., Drachsler, H., & Rummel, N. (2024)

Negotiation of dominant AI narratives in museum exhibitions

Maksimova, A. (2024). 

Generative AI in academic writing: Does information on authorship impact learners' revision behavior?

Radtke, A. & Rummel, N. (2025)

Typische mathematische Tätigkeiten beim realen mathematischen Experimentieren aus Sicht von Schüler*innen und Lehrer*innen

Hagenkötter, R., Rolka, K., Nachtigall, V. & Rummel, N. (2024)

Learning to Evaluate (Mis)information in an Online Game: Strategies Matter!

Barzilai, S., & Stadtler, M. (2025)

Investigating learner characteristics and processes in productive failure and vicarious failure to design adaptive guidance.

Brand, C., Hartmann, C., Loibl, K. & Rummel, N. (2024)

Examining the impact of video production quality and presenter identity in science communication on knowledge acquisition and attitude change

Nachtigall, V., Krug, M., Kracht, F., Mainka, C., Özcan, F., Reichenberger, S., Renner, G., Siegmund, D. (2024)

Improving students' processing of history-related 360° videos through collaboration and emotion regulation

Nachtigall, V., Yek, S., & Rummel, N. (2024)

The authenticity dilemma: towards a theory on the conditions and effects of authentic learning.

Nachtigall, V., Shaffer, D. W., & Rummel, N. (2024)

Exploring design options for promoting equal participation in hybrid collaboration settings in higher education

Avdullahu, A., Rummel, N., & Herrmann, T. (2024). 

Following the Impact Chain of the LA Cockpit

Karademir, O., Borgards, L., Di Mitri, D., Strauß, S., Kubsch, M., Brobeil, M., Grimm, A., Gombert, S., Rummel, N., Neumann, K., & Drachsler, H. (2023)

Transnationale Jugenden und der Seiteneinstieg in das deutsche Schulsystem: Bildungsmigrant*innen an privaten Internatsgymnasien

Terhart, H. (2024)

Learning Analytics in der Erziehungswissenschaft: Lerndatenbasierte Förderung von Selbstregulation in einem Statistikkurs.

Radtke, A., Osinski, M., Serova, K., Scheffel, M. & Rummel, N. (2024)

Unsichtbares sichtbar machen. Zur Praxis der Repräsentation mittels (digitaler) Visualisierungen an Erinnerungsorten

Neuberger, Olga (2024)

Fachunterrichtsgeschichten. Studien zur Geschichte der Praxis des Fachunterrichts (2024)

Josefine Wähler / Marco Lorenz / Sabine Reh / Joachim Scholz (Hrsg.)

User-Centered Design of Adaptive Support in a Continuing Education Online Course: Findings from a Design-Based Research Process

Teich, K., Loock, V., Rummel, N. (2024)

Why Do Learners (Under)Utilize Interleaving in Learning Confusable Categories? The Role of Metastrategic Knowledge and Utility Value of Distinguishing

Abel, Roman; de Bruin, Anique; Onan, Erdem; Roelle, Julian (2024)

Cross-disciplinary impact of spatial visualization ability on study success in higher education

Nolte, N., Fleischer, J., Spoden, C., & Leutner, D. (2024)

Meeting the challenges of continuing education online courses: Can we promote self‐regulated learning strategies with adaptive support?

Teich, K., Loock, V.S., & Rummel, N. (2024)

Analyse prozessbezogener Verhaltensdaten mittels Learning Analytics: Aktuelle und zukünftige Bedeutung für die Unterrichtswissenschaft

Eberle, J., Strauß, S., Nachtigall, V., & Rummel, N. (2024)

Model authenticity in learning mathematical experimentation: how students perceive and learn from scientist and peer models

Hagenkötter, R., Nachtigall, V., Rolka, K. & Rummel, N. (2024)

I see an IC: A Mixed-Methods Approach to Study Human Problem-Solving Processes in Hardware Reverse Engineering

Walendy, R., Weber, M., Li, J., Becker, S., Wiesen, C., Elson, M., Kim, Y., Fawaz, K., Rummel, N. & Paar, C. (2024)

Analysis of online rubric platforms: advancing toward erubrics

Panadero, Ernesto; Fernández, Alazne; Krebs, Rebecca; Roelle, Julian (2024)

Whom to believe? Fostering source evaluation skills with interleaved presentation of untrustworthy and trustworthy social media sources

Abel, R., Roelle, J., & Stadtler, M. (2024)

Dokumentarische Professionalisierungsforschung bezogen auf das Lehramtsstudium

Korte, Jörg; Wittek, Doris & Schröder, Jana (2024)

Data Literacy als Gegenstand der Erwachsenenbildung – eine Programmanalyse

Brinkmöller, A.-L. & Scheidig. F. (2023)

Prognose von Studienabbrüchen angehender Lehrkräfte mit Maschinellem Lernen: Potenziale der Nutzung von Studierenden- und Studienverlaufsdaten aus dem Campus-Management-System

 

Abitur und Abituraufsätze zwischen 1882 und 1972

Michael Kämper-van den Boogaart, Sabine Reh / Christoph Schindler, Joachim Scholz (Hrsg.)

Self-regulation of resources in higher education: Strategic learning behaviour mediates the effect of learning strategy knowledge on academic performance

Trentepohl, S., Waldeyer, J., Fleischer, J., Roelle, J., Leutner, D., & Wirth, W. (2023)

(Aus-)Handlungen des Transnationalen. Diskursive Praktiken auf Schulwebsites verschiedener Bildungssegmente. In. Sozialer Sinn

Catharina I. Keßler & Simona Szakács-Behling (2023).

Global Citizenship Education in der Lehrer:innenbildung

Schmidt, L. (2023)

The science of citizen science: a systematic literature review on educational and scientific outcomes.

Finger, L., van den Bogaert, V., Schmidt, L., Fleischer, J., Stadler, M., Sommer, K., & Wirth, J. (2023)

Metacomprehension in Multiple Document Reading

Corinna Schuster, Maria Alef, Marcel Mierwald, Nicola Brauch and Marc Stadtler (2023)

Temporal development of student burnout symptoms: Sociodemographic differences and linkage to university dropout intentions.

Turhan, D., Scheunemann, A., Schnettler, T., Bäulke, L., Thies, D. O., Dresel, M., Fries, S. Leutner, D., Wirth, J., & Grunschel, C. (2023)

Two types of redundancy in multimedia learning: a literature review.

TuTrypke, M., Stebner, F., & Wirth, J. (2023)

Lerntheorien und -techniken

Julian Roelle, Andreas Lachner, Svenja Heitmann

Interleaving effects in blindfolded perceptual learning across various sensory modalities

Roman Abel

The ESBW short scale: A test for assessing teachers' standards-based educational knowledge.

Sinja Müser, Jens Fleischer, Olga Kunina-Habenicht und Detlev Leutner (2023)

Some fungi are not edible more than once: The impact of motivation to avoid confusion on learners’ study sequence choices

Abel, Roman

Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation

Niemann, P., van den Bogaert, V., & Ziegler, Z. (Hrsg.) (2023)

Different types of redundancy and their effect on learning and cognitive load

Albers, F., Trypke, M., Stebner, F., Wirth, J., & Plass, J. L. (2023)

University students’ self-efficacy for motivational regulation, use of motivational regulation strategies, and satisfaction with academic studies: Exploring between-person and within-person associations.

Kryshko, O., Fleischer, J., Grunschel, C., & Leutner, D. (2022)

The effects of direct and indirect training in metacognitive learning strategies on near and far transfer in self-regulated learning

Corinna Schuster, Ferdinand Stebner, Sebastian Geukes, Malte Jansen, Detlev Leutner, & Joachim Wirth

Transfer of metacognitive skills in self-regulated learning: effects on strategy application and content knowledge acquisition

Ferdinand Stebner, Corinna Schuster, Xenia-Lea Weber, Samuel Greiff, Detlev Leutner, & Joachim Wirth

Narrowing down dimensions of e-learning readiness in continuing vocational education – perspectives from the adult learner

Loock, V. S., Fleischer, J., Scheunemann, A., Teich, K., Froese, L., & Wirth, J. (2022)

Transfer of metacognitive skills in self-regulated learning: effects on strategy application and content knowledge acquisition

Stebner, F. Schuster, C., Weber, X.-L., Greiff, S., Leutner, D., & Wirth, J. (2022)

Entwicklung und Validierung des Essener Tests zur Erfassung des standardorientierten bildungswissenschaftlichen Wissens (ESBW)

Müser, S., Fleischer, J., & Leutner, D. (2022)

Self-efficacy for motivational regulation and satisfaction with academic studies in STEM undergraduates: The mediating role of study motivation

Kryshko, O., Fleischer, J., Grunschel, C., & Leutner, D. (2022)

A moderated mediation analysis of conscientiousness, time management strategies, effort regulation strategies, and university students' performance

Waldeyer, J., Dicke, T., Fleischer, J., Guo, J., Trentepohl, S., Wirth, J., & Leutner, D. (2022)

The effects of direct and indirect training in metacognitive learning strategies on near and far transfer in self-regulated learning.

Schuster, C., Stebner, F., Geukes, S., Jansen, M., Leutner, D. & Wirth, J. (2023)

Stirring a Secret Sauce: A Literature Review on the Conditions and Effects of Authentic Learning

Nachtigall, V., Shaffer, D.W., & Rummel, N.

The function of teacher dashboards depends on the amount of time pressure in the classroom situation: results from teacher interviews and an experimental study

Anouschka van Leeuwen, Nikol Rummel

FoLA2 – A Method for Co-creating Learning Analytics-supported Learning Design

Marcel Schmitz, Maren Scheffel, Roger Bemelmans, Hendrik Drachsler

Bildung und Digitalität. Analysen – Diskurse – Perspektiven

Sandra Aßmann & Norbert Ricken

Learning Analytics Policies

Maren Scheffel, Yi-Shan Tsai, Dragan Gasevic, Hendrik Drachsler

Das Schülerlabor als Ort authentischer Wissenschaftsvermittlung? Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Erfassung der Authentizitätswahrnehmung der Wissenschaftsvermittlung im Schülerlabor

Lena Finger, Vanessa van den Bogaert, Jens Fleischer, Jennifer Raimann, Katrin Sommer & Joachim Wirth

Basic Needs Support and Achievement Emotions in Daily Research of Life Scientists Considering Academic Positions.

Meuleners, J. S., Neuhaus, B. J., & Eberle, J.

The function of teacher dashboards depends on the amount of time pressure in the classroom situation: results from teacher interviews and an experimental study.

Van Leeuwen, A., & Rummel, N.

Information easiness affects non-experts' evaluation of scientific claims about which they hold prior beliefs

Scharrer, L., Stadtler, M., & Bromme, R.

Unterrichten neben dem Studium – Implikationen für das Studium und Einfluss auf das Verlangen nach hochschulischen Praxisbezügen

Julian Roelle, Linda Froese, Rebecca Krebs, Niklas Obergassel, Julia Waldeyer

Watch Out: Fake! How Warning Labels Affect Laypeople’s Evaluation of Simplified Scientific Misinformation

Lisa Scharrer, Vanessa Paper & Marc Stadtler

Unterrichten neben dem Studium – Implikationen für das Studium und Einfluss auf das Verlangen nach hochschulischen Praxisbezügen

van Ackeren, I., Bellenberg, G., Klein, E. & Korte, J.

Angebote politischer Erwachsenenbildung vor und nach dem „Corona-Schock“. Eine vergleichende Programmanalyse zu Online- und Präsenzveranstaltungen an Volkshochschulen

Falk Scheidig

Governance von Bildungsinfrastruktur bei demografischer Volatilität. Lokale Bedingungen und Entwicklungen von Grundschulen mit mehreren Standorten

Björn Hermstein, Gabrielle Bellenberg, Rita Nikolai & Markus Sauerwein

Jahrbuch Medienpädagogik 16: Medienpädagogik in Zeiten einer tiefgreifenden Mediatisierung.

Wolf, Karsten D., Rummler, Klaus, Bettinger, Patrick, Aßmann, Sandra

Unterrichten neben dem Studium – Implikationen für das Studium und Einfluss auf das Verlangen nach hochschulischen Praxisbezügen

Falk Scheidig & Monika Holmeier